Wednesday, July 7, 2010

MATI; MAYAT; JENAZAH; KUBUR; ULAT; LALAT

MAYAT DALAM KUBUR
TEGUH: Apa akan terjadi pada badan manusia apabila seseorang itu telah menghebuskan nafas terakhirnya?

MULIA: Seseorang itu meninggal dunia bermula dari berhentinya denyutan jantung orang berkenaan dan tidak bernafas lagi. Pengaliran darah ke seluruh badan akan terhenti kerana jantung sebagai alat pengempam darah tidak menjalankan tugasnya. Ini menyebabkan sel-sel dan tisu-tisu dalam badan tidak menerima darah dan oksigen.
AKHTAR: Memandangkan darah tidak lagi dapat di pam ke seluruhan badan, darah orang yang telah mati ini akan turun dan berkumpul di anggota-anggota paras bawah badan. Dalam keadaan ini muka dan dada mayat akan menjadi pucat kerana ketiadaan/kekurangan darah, dan anggota seperti peha dan kaki akan menjadi gelap atau macam lebam.
MULIA: Apabila mayat itu di baringkan, pemukaan badan akan menjadi pucat atau kadang kala berwarna grey, dan bahagian belakang badan akan menjadi gelap. Ini berpunca dari mendapan darah.

FAEZ: Sebenarnya kadar decomposition atau kehancuran sesuatu mayat itu bergantung kepada keadaan alam sekeliling. Jika mayat di letakkan di atas tanah, ianya adalah 4 kali ganda lebih cepat hancur berbanding jika di tanam dalam tanah. Lagi dalam di tanam lagi lama tahan mayat itu, dengan syarat tanah itu tidak bertakung air.

MULIA: Sel-sel di badan kebanyakkannnya masih hidup pada peringkat awal kematian. Seperti sel otak akan hidup di antara 3 hingga 7 minit selepas denyutan jantung berhenti, sel muscle akan hidup untuk beberapa jam, sel kulit sehingga 24 jam, dan sel tulang akan hidup selama beberapa hari.
AKHTAR: Ada orang kata bila kita sudah mati, rambut dan kuku masih hidup lagi. Betul ke?

FAEZ: Sebenarnya rambut dan kuku turut mati, tidak tumbuh lagi selepas kita jadi mayat. Rambut dan kuku akan nampak seakan-akan lebih panjang berbanding semasa sebelum mati kerana keselurahan kulit kita akan mengecut sedikit berbanding semasa hidup.

TEGUH: Islam menyuruh kita agar mempercepatkan perkebumian jenazah, tetapi ada juga yang menyimpan mayat untuk beberapa hari atas alasan hendak menunggu anak pulang dari luar negara atau mengikut adat istiadat sesuatu kumpulan.


MULIA: Agama Islam itu datangnya daripada Allah, maka Allah sahaja Maha Mengetahui apa yang akan terjadi kepada mahlukNya termasuk mayat. Apa jua arahan Allah mesti ada penyebabnya. Allah tidak pernah membuat arahan kosong.
FAEZ: There must be a solid reason behinds every reminder by Allah. Begitu juga arahan perkebumian cepat ini. Dalam masa tiga hari dari hari kematian, penglihatan luaran badan mayat agak elok tetapi sebenarnya bakteria di dalam intestines atau usus mula memakan apa yang ada di dalam usus berkenaan. Ianya merebak memakan organ dan tisu yang lain.
MULIA: The intestines are packed with millions of micro-organisms that do not die with the person. These organisms start to break down the dead cells of the intestines, while some, especially bacteria called clostridia and coliforms, start to invade other parts of the body. Digestive enzymes yang terkandung dalam usus dan perut akan memamah apa jua organ, tisu dan sel.

FAEZ: Kalau mayat di biar berhari-hari baharu hendak ditanam, death flies atau lalat atau angau ini akan menghinggap dan bertelur di dalam permukaan terbuka mayat berkenaan seperti kudis, hidung, mulut dll.
AKHTAR: Dalam masa 24 jam telur-telur ini akan menetas maka larvae atau maggots atau cacing ini masuk ke dalam mayat tersebut dan meneruskan memakan tisu-tisu mayat berkenaan. Proses mayat menjadi busuk akan menjadi lebih cepat.

MULIA: Tetapi jika mayat sudah di kebumikan maka cacing-cacing tanah pula akan menjadi gemuk membaham tisu-tisu badan kita nanti. Wah seronoknya menjadi cacing!

TEGUH: Dari hari ke 4 hingga 10 selepas kematian dan mayat itu pun sudah berada di dalam kubur, bakteria-bakteria di masa ini sedang sibuk memakan tisu-tisu dan sel-sel mayat. The decomposing tissues release green substances and gas, which make the skin green/blue and blistered, starting on the abdomen.

AKHTAR: The front of the body swells, the tongue may protrude, and fluid from the lungs oozes out of the mouth and nostrils. This unpleasant sight is added to by a terrible smell as gases such as hydrogen sulphide (rotten egg smell), methane cadaverine, putrescine and traces of mercaptans are released.Tetapi ulut-ulat tanah cukup suka baunya. Bau ini mengundang ulat-ulat yang lain untuk bertandang. Mereka akan mengadakan “jom bersantap mayat” sepertimana kita ada “jom heboh”.



FAEZ: Di antara hari ke 10 hingga ke 20, badan mayat yang bloated atau kembong ini akan pecah dan baunya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Ulat-ulat tanah masih lagi berpesta untuk makan pasta mayat. Suhu di sekeliling mayat ini agak tinggi disebabkan kehadiran gas-gas busuk ini.

MULIA: Dari hari ke 20 hingga 50, sisa-sisa daging dan serpihan-serpihan kulit sudah mula menanggal daripada tulang. Proses ini mengeluarkan bau masam kerana kehadiran butyric acid. Ini mengudang ulat-ulat yang lebih perkasa datang menjamu apa jua sisa yang keras seperti kulit dan ligaments.

FAEZ: Selepas hari yang ke 50 proses pengeringan bermula kerana apa-apa jua juis atau lendiran sudah hampir kesemuanya keluar dari mayat ini. Apa yang tinggal nanti hanya tulang kering sahaja.

MULIA: Walau bagaimanapun jika kita kebumikan jenazah menggunakan keranda (coffin) proses penghacuran mayat akan menjadi lebih lambat sedikit. It takes 40 to 50 years for the bones to become dry and brittle in a coffin. In soil of neutral acidity, bones may last for hundreds of years, while acid peaty soil gradually dissolves the bones.

No comments:

Post a Comment