Friday, July 27, 2018

CARA PENULISAN AL-QURAN


  • ZAMAN RASULULLAH (zaman kenabian: 610-632M) al-Quran sudah lengkap ditulis tetapi masih berserakan pada kepingan kulit, tulang, pelepah kruma dll.

  • ZAMAN KHALIFAH ABU BAKAR (zaman khalifah : 632-634M) mengarahkan agar lembaran-lembaran ini dikumpulkan. 

  • Abu Bakar mengumpul al-Quran kerana bimbang ramai para penghafaz al-Quran mati syahid akan menyebabkan al-Quran terus hilang bersamanya.

  • Pada 12H, Zaid bin Thabit telah diamanahkan mengetuai kumpulan mengumpulkan ayat-ayat al-Quran tersebut. Dibantu oleh Ali, Muawiyah, dan Ubay bin Ka'ab.

  • Apabila Khalifah Umar al-Khattab (zaman khalifah 634-644M) meninggal, mushaf Abu Bakar itu telah disimpan oleh Habsah.

  • ZAMAN KHALIFAH USMAN BIN AFFAN (zaman khalifah 644-656M) didapati ada terdapat mushaf-mushaf lain seperti mushaf Ali, mushaf Ubay (dibaca oleh penduduk Syam), mushaf Ibnu Mas'ud (oleh penduduk Kufah).

  • Pada 25H, Huzaifah bin al-Yaman telah mengadu kepada Usman mengenai terdapatnya pembacaan yang berbeza-beza ini.

  • Uthman menulis kembali al-Quran kerana perbezaan pembacaan dan mereka bertelagah.

  • Usman telah menubuhkan satu kumpulan yang diketuai oleh Yazid bin Thabit. Dibantu oleh Abdullah bin Zubair, Said bin al-'As, dan Abdul Rahman bin al-Harith.

  • Usman mengarahkan kumpulan ini menyalin semula mushaf Abu Bakar itu dengan dibuat beberapa penambahbaikan sedikit dari aspek bahasa al-Quran itu sendiri.

  • Usman mengarahkan jika terdapat perbezaan pada bahasanya, maka hendaklah menulisnya dalam bahasa Arab Quraisy (bahasa al-Qurn). Ayat al-Quran pada waktu tersebut tanpa titik dan baris, sehingga boleh dibaca dalam tujuh jenis qiraat.

  • Apabila sudah selesai menyalin mushaf Abu Bakar, disuruh membuat enam salinan untuk edaran ke Makkah, Madinah, Kufah, Basrah, Yaman dan senaskah untuk Usman sendiri.

  • Mushaf-mushaf yang lain perlu dibakar.  Mushaf Usman ini dipanggil Muhsaf Uthmani yang tiada titik dan tiada baris.


  • Mushaf Uthmani ini diletak titik dan baris pada zaman Umayyah.


No comments:

Post a Comment